Tappströmsbroarna och andra broar till Ekerö

 

Den nya Tappströmsbron

Den nya Tappströmsbron är lika hög som den tidigare. Däremot är den bredare och med fyra körfält (när cirkulationsplatsen blir klar) i stället för två samt med en gång- och cykelbana.

Bron är med sin svängda utformning 152 meter lång och tillverkad i Spanien. Den tidigare bron öppnade man uppåt med en klaff, men den nya öppnar man genom att man lyfter det öppningsbara svängspannet och sedan vrider det. En svängbro anser man vara en mer effektiv brotyp än en klaffbro eftersom den är mer ekonomisk att bygga, driva och underhålla.

Båttrafik kan åter passera under den nya Tappströmsbron sedan den 28 mars 2024. Farleden har haft begränsad framkomlighet under en längre tid och ibland varit helt avstängd.

Tappströmskanalen har en segelbredd på ca 6 meter. En båt som är högre än sex meter kräver broöppning. För att boka in en broöppning måste man göra en anmälan till brovakten. Öppningsmöjligheterna för bron varierar över året. Mer information finns på Sjöfartsverkets webbplats.


Bygget av nya Tappströmsbron

Klicka för att förstora bilderna
Bilder från november 1922



I januari 2024 hade man börjat riva den gamla bron

Larvgrävare med hydrualhammare använde man för att riva bron (under ett väldigt oväsen) uppifrån brobanan. Materialet samlade man upp med pråmar nere i kanalen.





Till höger kommer den nya cirkulationsplatsen att ligga


Bilder från februari 2024






Från trafikkameran


Bilder från mars 2024








Fyllnadsmassor till cirkalutionsplatsen

Se även Trafikverkets information och video från rivningen av gamla Tappströmsbron här.


De tidigare Tappströmsbroarna

1828 byggde man en klaffbro mellan Lovön och Ekerön. På 1880-talet ersatte man klaffbron med en öppningsbar träbro.  Den senare ersattes först 1930. Det dröjde ända till 1973 tills en ny klaffbro kom till.

Bron mellan 1930 och 1972.

Bron från 1973 till 2023


Andra broar till Ekerö

För att kunna ta sig från Stockholm till Ekerö måste man passera fyra (ibland fem) broar: (S:t Eriksbron), Tranebergsbron, Nockebybron, Drottningholmsbron och slutligen Tappströmsbron.

Näst på tur att renovera och bygga ut står både Drottningholmsbron och Nockebybron som båda är av stort behov av upprustning och breddning. Dessa broar invigdes samtidigt med Tappströmsbron 1973.

Projektet man avvaktar med eftersom man först måste klara av Förbifarten och se till att den redan hårt belastade Ekerövägen blir framkomlig.

 Drottningholmsbron förr och idag

1787Gravyr av J F Martin 1787

Flottbron 1905



Nockebybron förr och idag



Översvämning på Flottbron 1923

Bilmöte på gamla Nockebybron 1920-tal

Nockebybron 2018.
By Holger.Ellgaard – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73132651


"Broar är viktiga, de binder ihop, ska hålla länge, vara säkra, ändamålsenliga och helst också vackra."